zaterdag 28 mei 2016

Paarden spiegelen; ook in een privéles

Zo geef ik een jonge vrouw al een ruim een jaar privéles met Thor. Zij is één van de weinige ruiters die met Thor heerlijke buitenritten kan maken zonder dat Thor een loopje met haar neemt.
Nu is het anders. Het begint meteen al na het opstijgen. Thor loopt weg zonder leiding en bij iedere wending is Thor instaat zich zo te manoevreren dat hij precies de andere kant op gaat. Wat gebeurt hier, denk ik nog, dit overkomt haar nooit!?!

Eenmaal op de buitenrit leer ik haar de kleinste lichaamshulpen EN vraag haar echt streng te zijn.

((NB: Nu is streng zijn eigenlijk bullshit! Streng zijn is al snel boos worden, boos worden wordt al snel machtsmisbruik. Dus streng zijn is niet WERKELIJK wat je doet. Ik bedoel ermee dat je een overtuiging laat spreken. Weet voor jezelf welk gedrag je NIET van je paard wilt zien en stel daar gedrag tegenover welk gedrag je dus WEL wilt zien. Het beeld van het positieve gedrag draag je vervolgens uit met alle cellen in je lichaam en PAS als het paard het ongewenste gedrag wil laten zien, mag je streng zijn. Want pas als je met alle cellen in je lichaam communiceert met de ander wat je WEL wilt, ben je DUIDELIJK. Duidelijk op een vriendelijke manier, waarbij de ander eigenlijk geen ruimte ervaart om daarover met je in discussie te gaan.)

Ook is er nuanceverschil tussen wat het paard WIL en wat het paard DOET. Sta je open voor die muisstille communicatie met je paard? Ben je bereid te luisteren naar zijn kleinste signalen? Dan leer je dat een paard ALTIJD, voordat hij het (on)gewenste gedrag toont, eerst laat zien wat hij van plan is. Zeker als het ongewenst gedrag is waarvan hij weet dat jij het afkeurt. Zo is Thor dol op gras. Hij geeft, ook tijdens het rijden, haarfijn aan dat hij graag een hap wil nemen. Merk je deze signalen niet op? Zeg je er niets van? Dan zal hij om de pas een hap van het gras nemen. Soms met zoveel richting en aandacht dat je er zowat over zijn hoofd afgetrokken wordt!)

Terug naar mijn les aan de jonge vrouw. Wat is er aan de hand? Hoe komt het dat Thor dit gedrag laat zien? Wat mist er dat de vrouwelijke ruiter het paard niet (meer) kan leiden? Ik weet het niet. Ik zou het ook nooit geweten hebben, zonder de openhartigheid van de jonge vrouwelijke ruiter:

Ze is al een paar weken aan het nadenken en gesprekken met haar ouders aan het voeren over een moeilijk dilemma. Het was een moeilijke keuze, want het heeft een grote invloed op haar leven in de huidige situatie èn op haar leven in de toekomst.

Ik ben zo blij dat ik het gedrag van mijn paard weer begrijp. De ruiter kan haar problemen voor mij verborgen houden, maar niet voor mijn paard Thor. Hij weet het en hij communiceert.

Bedankt voor het lezen! Reageren en delen mag. Graag zelfs.

Warme groet,
Annemieke Blokzijl 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten