zaterdag 28 mei 2016

De leider bepaalt...

De leider bepaalt...
Wanneer je de relatie durft aan te gaan met je paard op basis van wederzijds vertrouwen en respect, vraagt dat veel inlevingsvermogen van je. Een paard dat graag snel is, wil binnen jullie relatie ook snel gaan. Wij mensen zouden tegen elkaar zeggen: "ga eens met mij mee, want hier geniet ik zo van!"
Het is wel moeilijk en spannend om zo hard te gaan. Paarden zien het eventuele gevaar niet en het kan dan zeer onveilig zijn als je (ook alleen maar denkt dat je) de controle verliest. Toch is het fijn als jij als ruiter kunt aangeven waar jullie heen gaan en in welk tempo. Het paard zal je dankbaar zijn dat hij hard mag gaan van jou, als hij daar behoefte aan heeft. Belangrijk dus dat jij bepaalt waar, wanneer en hoe hard hij mag!

Mijn IJslander Lett
Hallo,
Ik ben Evelien en ben sinds april 2014 in het bezit van een 9 jarige IJslandse merrie genaamd Lett. Het is een pittige, loperige dame waar ik aan moet wennen. Mijn doel met haar is lekker veel buiten rijden, maar door miscommunicatie is ze er een paar keer met mij vandoor gegaan. Dit heeft grote indruk op mij gemaakt en ik durfde niet meer buiten draf of tölt aan te vragen, stappen ging wel goed.
Zo viel mijn doel, wat ik voor ogen had, in duigen. Ik gunde haar wel een keer lekker hard gaan, maar dan wel wanneer het kan en gecontroleerd. Mijn idee was om dit op een veilige omheinde plek uit te proberen. Ik heb een afspraak gemaakt op een ovaalbaan (drafbaan) en heb Annemieke mee gevraagd om mij daar les te geven.

Op de ovaalbaan kon ik op een veilige manier alle gangen van Lett aanvragen. Het was super spannend, maar wat ging het goed! Lett kan super hard, maar MET goede controle en IN ontspanning. We zijn door deze ervaring weer een stuk dichter naar elkaar toe gegroeid, wat natuurlijk heerlijk voelt en mooi is om te zien. Lett is een beetje gesloten, maar wat werd ze hier blij van en ik ook! Ik ben blij dat ik deze oplossing gevonden heb. Hier kunnen we verder mee en een mooie ervaring erbij!

Bedankt Annemieke voor je aanwezigheid en je goede aanwijzingen.
Groetjes, Evelien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten